මානව හිමිකම් කොමසාරිස් සීමාව ඉක්මවලා… ලංකාවේ මානව හිමිකම් කඩ වීම් නෑ – විදේශ ඇමති අලි සබ්රි
මානව හිමිකම් කොමිසමට ඉදිරිපත් කළ 46/1 යෝජනාව තරයේ ප්රතික්ෂේප කරන බවත්, ශ්රී ලංකාවේ සවිස්තරාත්මක ලිඛිත ප්රතිචාරය මහ කොමසාරිස් වාර්තාවට ඉදිරිපත් කර ඇති බවත් විදේශ අමාත්ය අලි සබ්රි ඊයේ (12) ජගත් මානව හිමිකම් සැසිය අමතමින් පැවසුවේය.
විදේශ ඇමතිවරයා සිය ප්රකාශය ඉදිරිපත් කලේ වැඩබලන මානව හිමිකම් කොමසාරිස් නාඩා අල් නෂීෆ් විසින් ශ්රී ලංකාවේ ප්රතිසංධානය, වගවීම සහ මානව හිමිකම් ප්රවර්ධනය පිළිබඳ එක්සත් ජාතීන්ගේ මහ කොමසාරිස් කාර්යාලයේ වාර්තාව අද ජගත් සංවිධානයේ මානව හිමිකම් කවුන්සිලයේ 51 වන සැසිවාරයට ඉදිරිපත් කිරීමෙන් අනතුරුවය
එහිදී රට තුළ කිසිම මානව හිමිකම් කඩවීමක් සිදුනොවුන බව අවධාරණය කළ විදේශ ඇමතිවරයා පැවසුවේ ප්රජාතන්ත්ර විරෝධී දේශපාලන අරමුණු සාක්ෂාත් කර ගැනීම සඳහා පෞද්ගලික අවශ්යතා ඇති කොටස් විසින් විරෝධය දැක්වීමේ ප්රජාතන්ත්රවාදී නිදහස අනිසි ලෙස උල්ලංඝණය කිරීමේ අපරාධය කළ බවය. එවැනි අවස්ථාවල දී සහ නීති විරෝධී ක්රියාකාරකම් පාලනයට නීතියට සහ ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවට අනුකූලව ආමන්ත්රණය කිරීම පමණක් රජය සිදුකළ බව අලි සබ්රි විදේශ ඇමතිවරයා පැවසුවේය.
“ආර්ථික අපරාධ” සම්බන්ධව එක්සත් ජාතීන්ගේ මහකොමසාරිස්වරයා ඉදිරිපත් කළ වාර්තාව පිළිබඳ දැඩි කනස්සල්ල පල කරන බවත් මානව හිමිකම් කොමසාරිස්වරයා මානව හිමිකම් කොමිෂන් සභාවේ මූලික සංකල්පයන් ඉක්මවා කටයුතු කර ඇති බවත් විදේශ ඇමතිවරයා පැවසුවේය.
විදේශ ඇමති අලි සබ්රි කළ සම්පූර්ණ ප්රකාශය මෙසේය.
වැඩ බලන මහ කොමසාරිස්තුමිය,
ආරම්භයේදී ම, අපගේ ජනතාවගේ මානව හිමිකම් ඉදිරියට ගෙනයාම, සුරක්ෂිත කිරීම සහ ආරක්ෂා කිරීම, සහ කවුන්සිලය සමඟ ස්වභාවයෙන් සහයෝගීතාවයෙන් අපගේ සම්බන්ධතාවය අඛණ්ඩව පවත්වාගෙන යාමට ශ්රී ලංකාවේ ඇති නො සැලෙන කැපවීම මම නැවත අවධාරණය කරමි.
මානව හිමිකම් කොමිසමට ඉදිරිපත් කෙරුණු 46/1 යෝජනාව තරයේ ප්රතික්ෂේප කළ ද, අපි ශ්රී ලංකාවේ සවිස්තරාත්මක ලිඛිත ප්රතිචාරය මහ කොමසාරිස් වාර්තාවට ඉදිරිපත් කර ඇත්තෙමු.
සභාපතිතුමනි,
මෑත අතීතයේ ශ්රී ලංකාවේ සිදු වූ සිදුවීම් පිළිබඳව අපි දැනුවත්ව සහ දැඩි ලෙස සංවේදීව සිටිමු. අභ්යන්තර හා බාහිර සාධක හේතුවෙන් පැන නගින දරුණු ආර්ථික අර්බුදය ලෝකවාසී සැමට පාඩම් රැසක් කියා දෙනවා. වියානා ප්රකාශනයේ සහ ක්රියාකාරී වැඩසටහනේ දක්වා ඇති මානව හිමිකම් බෙදිය නො හැකි බව මෙම සන්දර්භය තුළ අපි සිහිපත් කරමු.
අපේ ජනතාව මුහුණ දෙන සමාජ-ආර්ථික දුෂ්කරතා පිළිබඳව රජය අතිශයින් සංවේදී වන අතර ම, ප්රජාවගේ ජීවිතයට අත්යවශ්ය සැපයුම් සැපයීම තුළින් ඔවුන්ගේ යහපැවැත්ම සහතික කිරීම සඳහා ක්ෂණික බහුවිධ ක්රියාමාර්ග මේ වන විටත් ආරම්භ කර ඇත. මේ වන විටත් ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල සමඟ කාර්ය මණ්ඩල මට්ටමේ එකඟතාවකට පැමිණ ඇති අතර, ණය ප්රතිව්යුහගත කිරීම පිළිබඳ සාකච්ඡා කෙරෙමින් පවතී.
අර්බුදයේ අහිතකර බලපෑම්වලින් වඩාත් අවදානමට ලක්විය හැකි අය ආරක්ෂා කිරීම සඳහා රජය එක්සත් ජාතීන්ගේ නියෝජිතායතන මෙන් ම ද්විපාර්ශ්වික හවුල්කරුවන් සමඟ ද සංවාදයක යෙදී සිටී. දිගුකාලීන ප්රජාතන්ත්රවාදය ආරක්ෂා කිරීමට අපගේ ඇති අඛණ්ඩ කැපවීමට මෑතකාලීනව සිදු වූ වෙනස්කම් සාක්ෂි දරයි. සාමකාමීව රැස්වීමට සහ අදහස් ප්රකාශ කිරීමට ඇති ව්යවස්ථාමය අයිතිවාසිකම් අපගේ ජනතාවට ඔවුන්ගේ අයිතිවාසිකම් ක්රියාත්මක කිරීමට ප්රජාතන්ත්රවාදී අවකාශය සහතික කළා.
ප්රජාතන්ත්ර විරෝධී දේශපාලන අරමුණු සාක්ෂාත් කර ගැනීම සඳහා පෞද්ගලික අවශ්යතා ඇති කොටස් විසින් මෙම නිදහස අනිසි ලෙස උල්ලංඝණය කිරීම අපරාධයක් බවට පත් වේ. එවැනි අවස්ථාවල දී සහ නීති විරෝධී ක්රියාකාරකම් පාලනයට නීතියට සහ ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවට අනුකූලව ආමන්ත්රණය කරන ලදී.
සභාපතිතුමනි,දැඩි බාධාවන් සහ අභියෝග මධ්යයේ වුවද, ශ්රී ලංකාව තුළ ප්රත්යක්ෂ ප්රගතියක් ඇතිකර ගැනීමට මානව හිමිකම් ආරක්ෂා කිරීම සහ සංහිඳියාව සම්බන්ධ ස්වාධීන දේශීය ආයතන සමග අප දැඩි ලෙස කැපවී සිටිනවා.එමෙන් ම ශ්රී ලංකාව, මෙම කවුන්සිලයේ සාමාජිකයින් කිහිප දෙනෙකු සමඟ 46/1 යෝජනාවට විරුද්ධ වී ඇති අතර, එහි නීත්යානුකූලභාවය සහ අරමුණු සමඟ මූලික වශයෙන් එකඟ නොවේ.
යෝජනාවේ අන්තර්ගතය හරහා, විශේෂයෙන් ම එහි 06 වන ඡේදය, ශ්රී ලංකාවේ ජනතාවගේ පරමාධිපත්යය සහ එක්සත් ජාතීන්ගේ ප්රඥප්තියේ මූලධර්ම උල්ලංඝනය කරන බව අපි නිරන්තරයෙන් ඉස්මතු කර තිබෙනවා. මීට අමතරව නැවත වරක්, මහ කොමසාරිස්වරයාගේ මෙම යෝජනාවට අදාළ පසු විපරම් ක්රියාමාර්ග, මෙන් ම ඊට අදාළ නිර්දේශ සහ නිගමන ද තරයේ ප්රතික්ෂේප කිරීමට අපට සිදුව ඇත.
සභාපතිතුමනි,මහ කොමසාරිස්වරයාගේ නව වාර්තාවේ “ආර්ථික අපරාධ” ගැන පුළුල් ලෙස සඳහන් වන බව නිරීක්ෂණය වනවා. මෙම පදයේ අපැහැදිලි බව හැරුණු විට, එවැනි යොමු කිරීම් හරහා ජාත්යන්තර මානව හිමිකම් කොමිෂන් සභාවේ මූලික සංකල්පයන් ඉක්මවා යාම කනස්සල්ලට කරුණකි.
මෙම සන්දර්භය තුළ, UNGA යෝජනා 60/251, 48/141 සහ IB පැකේජය පිළිපැදීමේ වැදගත්කම අපි සිහිපත් කරමු. යෝජිත 22 වන ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථා සංශෝධනය මගින් ප්රජාතන්ත්රවාදී පාලනය සහ ප්රධාන ආයතනවල ස්වාධීන අධීක්ෂණය ශක්තිමත් කිරීම සහ දූෂණයට එරෙහි එක්සත් ජාතීන්ගේ ප්රඥප්තිය (UNCAC) ව්යවස්ථාපිතව පිළිගැනීම ඇතුළුව දූෂණයට එරෙහිව සටන් කිරීම සඳහා කැපී පෙනෙන වෙනස්කම් කිහිපයක් හඳුන්වා දී තිබෙනවා.
සභාපතිතුමනි,
සංහිඳියාව සහ මානව හිමිකම් ප්රවර්ධනය කිරීම අරමුණු කරගත් ක්රියාමාර්ග, අර්ථවත් සහ තිරසාර වීමට නම්, අදාළ රට සමඟ සහයෝගීතාව මත පදනම් විය යුතු අතර, එහි ජනතාවගේ අභිලාෂයන් සමඟ අනුකූල විය යුතු. එමෙන් ම එහි මූලික නීති රාමුව සමඟ ගැළපිය යුතුයි. එමෙන් ම ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවේ රාමුව තුළ විශ්වසනීය සත්ය සෙවීමේ යාන්ත්රණයක් ස්ථාපිත කිරීමට අපි උත්සාහ කරනවා.
මේ වන විටත් ශ්රී ලංකාවේ විශේෂිත තත්ත්වයන්ට ගැළපෙන ආකෘතියක් සාකච්ඡා වෙමින් තිබෙනවා.ජනාධිපති විමර්ශන කොමිෂන් සභාවේ නිර්දේශයන් අනුව ත්රස්තවාදය වැලැක්වීමේ පනතට (PTA) ප්රගතිශීලී සංශෝධන සිදු වී ඇති අතර ඒ සඳහා වැඩිදුර නිර්දේශ බලාපොරොත්තු වනවා.එමෙන් ම ඒ යටතේ අත් අඩංගුවට ගත් රැඳවියන් ද නිදහස් කර තිබෙනවා. එතෙර සිටින ශ්රී ලාංකිකයන් සඳහා කාර්යාලයක් පිහිටුවීම හරහා සියලුම ප්රජාවන් ආවරණය වන පරිදි විදේශගත ශ්රී ලාංකිකයන් වෙත ළඟා වීම පුළුල් කෙරෙනවා .මානව හිමිකම් තවදුරටත් වැඩිදියුණු කිරීම සඳහා ත්රස්තවාදය වැළැක්වීමේ පනත සමාලෝචනය කිරීම සහ ප්රතිසංස්කරණය කිරීමේ බැරෑරුම් කර්තව්යය මෙම වසරේ අප විසින් ඉටු කරන ලද බැවින්, ජාත්යන්තර හොඳ ම භාවිතයන්ට අනුකූලව වඩාත් පුළුල් ජාතික ආරක්ෂක නීති සම්පාදනයකින් අපි ත්රස්තවාදය වැළැක්වීමේ පනත ප්රතිස්ථාපනය කරනවා.කණ්ඩායම් සහ පුද්ගලයන් මෑත දී ඉවත් කිරීම තවදුරටත් සපයනු ඇති අතර නිර්මාණාත්මක සංවාදයක් සඳහා පෙළඹවීමට කටයුතු කරනවා.
මීට අමතරව අතුරුදහන් වූවන් පිළිබඳ කාර්යාලය (OMP), ශ්රී ලංකා මානව හිමිකම් කොමිෂන් සභාව (HRCSL), වන්දි ගෙවීමේ කාර්යාලය (OR), ජාතික සමගිය සහ සංහිඳියාව සඳහා වන කාර්යාලය (ONUR) සහ 2018-18-18 වැනි දින ඇතුළුව ස්වාධීන දේශීය යාන්ත්රණයන්හි ක්රියාකාරිත්වය ශක්තිමත් කිරීම සඳහා අවශ්ය සහයෝගය සහ සම්පත් අපි දිගට ම ලබා දෙන බව ද පවසනවා.
සභාපතිතුමනි,
මානව හිමිකම් ආරක්ෂා කිරීමේදී, අනෙකුත් රටවල් මෙන් ම එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය සමඟ ඇති සැලකිය යුතු විශේෂඥ දැනුමෙන් අපි ප්රතිලාභ ලබා තිබෙනවා. එමෙන් ම අප ඉදිරියට යන විට සහ අවශ්ය යැයි සලකන විට හොඳ ම භාවිතයන් පිළිබඳ වැඩිදුර උපදෙස් සහ සහාය නිරන්තරයෙන් ලබා ගන්නවා.
මීට අමතරව ශ්රී ලංකාව එක්සත් ජාතීන්ගේ ගිවිසුම් ආයතන, විශේෂ ක්රියා පටිපාටි සහ විශ්ව කාලාන්තර සමාලෝචන ක්රියාවලිය සමඟ නිත්ය සහ නිර්මාණාත්මක සම්බන්ධයක් පවත්වා ගෙන යනු ලබනවා. එළඹෙන විශ්ව කාලාන්තර සමාලෝචන ක්රියාවලියේ සිව් වන චක්රයේ ක්රියාකාරීව සම්බන්ධ වීමට අපි බලාපොරොත්තු වෙනවා.
අපි මේ වසරේ දී ශ්රී ලංකාවේ සංචාරයන් දෙකකට මහ කොමසාරිස් කාර්යාලය නියෝජිතයන්ට පහසුකම් සලසා දී ඇති අතර, බාධාවකින් තොරව ප්රවේශය ලබා දී තිබෙනවා. සභාපතිතුමනි,ශ්රී ලංකාවේ ගැටුම් නිමා වී මේ වන විට වසර 13ක් සපිරෙන අතර එතැන් සිට ඔවුන්ගේ ම අභිලාෂයන් සහිත නව පරපුරක් බිහි වී තිබෙනවා. සංහිඳියාව සහ වගවීම පිළිබඳ ගැටලු දේශීය ක්රියාවලියක් හරහා පුළුල් ලෙස ආමන්ත්රණය කරන අතර ම, දශකයකට වැඩි කාලයක් කවුන්සිලයේ න්යාය පත්රයේ අඛණ්ඩව පවතින මෙම යෝජනාවේ ගමන්මග යථාර්ථවාදීව මෙනෙහි කර එය තිබේ ද යන්න පිළිබඳ යථාර්ථවාදී තක්සේරුවක් කිරීමට මේ හොඳ ම කාලයයි.
වත්මන් අභියෝග, බලවත් වුවද, ආයතනික වෙනසක් සඳහා වැඩ කිරීමට අපට සුවිශේෂී අවස්ථාවක් ලබා දී තිබෙනවා. එනිසා අපගේ සැබෑ ප්රගතිය පිළිගෙන ශ්රී ලංකාවට සහාය වන්න. ජනාධිපති රනිල් වික්රමසිංහ පාර්ලිමේන්තුව අමතමින් සිය මංගල දේශනයේ දී ප්රකාශ කළේ “අපි එකතු වුණොත් ජාතිය ප්රබෝධමත් කරන්න පුළුවන්” කියලා.
සභාපතිතුමනි,
ශ්රී ලංකාවේ ජනතාව ආසියාවේ පැරණිතම ප්රජාතන්ත්රවාදී රාජ්යයක් ලෙස තම ප්රජාතන්ත්රවාදී වටිනාකම් ආරක්ෂා කරන අතර ම ස්ථීරසාර ලෙස එහි රැඳී සිටිනවා. අපි අභියෝග පිළිගෙන නව ජවයකින් ඉදිරියට යාමට පසුබට නො වෙනවා. අපගේ ක්ෂණික අවධානය ආර්ථික ප්රකෘතිය වන අතර, අපගේ ජනතාවගේ මානව හිමිකම් ඉදිරියට ගෙන යාම සමාන ප්රමුඛතාවයක්. අපි මෙම මාර්ගයේ ගමන් කරන විට, මෙම කවුන්සිලයේ සැබෑ සහයෝගය සහ අවබෝධය අපේක්ෂා කරමු.ඔබට ස්තුතියි.
No comments: